حسین عظیمی؛ مصطفی جعفری؛ لیلا فلاحی
چکیده
این پژوهش برای بهدست آوردن درک درستی از ارتباط بین عوامل اجتماعی-فرهنگی و سلامت سازمانی با نقش متغیر میانجی ارزشمحوری صورت گرفت. زیرا که شناخت روابط بین این متغیرها، در دنیای متلاطم امروز، برای بقای سازمانها امری لازم و ضروری تلقی میشود. پژوهش کاربردی حاضر از لحاظ روش، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ...
بیشتر
این پژوهش برای بهدست آوردن درک درستی از ارتباط بین عوامل اجتماعی-فرهنگی و سلامت سازمانی با نقش متغیر میانجی ارزشمحوری صورت گرفت. زیرا که شناخت روابط بین این متغیرها، در دنیای متلاطم امروز، برای بقای سازمانها امری لازم و ضروری تلقی میشود. پژوهش کاربردی حاضر از لحاظ روش، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمانهای منتخب شهرهای مراغه و زنجان بودند. برای توزیع پرسشنامههای پژوهش تعداد 443 نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقهای تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. پرسشنامهها دارای پایایی و روایی مناسب بوده و جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS20 و PLS استفاده شد. آزمون فرضیهها نشان داد اگر متغیر ارزشمحوری در تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگیبر سلامت سازمانی وارد مدل شود، میزان تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی از طریق نقش متغیر میانجی ارزشمحوری با مقدار 66/0 مشخص میشود در حالیکه این مقدار از مقدار مربوط به تأثیر مستقیم عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی که 19/0 میباشد، بیشتر است. همچنین میانگین متغیرهای وابسته اجتماعی-فرهنگی، سلامت سازمانی و ارزشمحوری درسازمانهای مورد بررسی با استفاده آزمون آنووا به ترتیب برابر با 39/4، 64/3 و 47/3 میباشد.